3章もスムーズに読み終えました。
3章の終わりのほうは、慣習の専制という状態になると個性を発達させるのが難しくなり、国家が停滞するという話でした。中国がそうした例として引き合いにだされたのは、ヨーロッパ諸国に植民地化されつつあったという時代背景と大きく関係していることでしょう。
他方で、次の箇所はまるで現代について記述しているかのように読めます。
Improvements in the means of communication promote it, by bringing the inhabitants of distant places into personal contact, and keeping up a rapid flow of changes of residence between one place and another. The increase of commerce and manufactures promotes it, by diffusing more widely the advantages of easy circumstances, and opening all objects of ambition, even the highest, to general competition, whereby the desire of rising becomes no longer the character of a particular class, but of all classes. A more powerful agency than even all these, in bringing about a general similarity among mankind, is the complete establishment, in this and other free countries, of the ascendancy of public opinion in the State. As the various social eminences which enabled persons entrenched on them to disregard the opinion of the multitude, gradually became levelled; as the very idea of resisting the will of the public, when it is positively known that they have a will, disappears more and more from the minds of practical politicians; there ceases to be any social support for non-conformity–any substantive power in society, which, itself opposed to the ascendancy of numbers, is interested in taking under its protection opinions and tendencies at variance with those of the public.
長いので全訳することはいたしませんが、グローバル化、商品経済の発展、政治におけるポピュリズムといった話題が述べられています。
4章に入ると政治哲学の色合いが濃くなってきました。ミルはルソーやホッブズ流の社会契約論に与せず、現に社会が存在して、人々がそこから利益を得ているのならば、義務も果たさなければならないという点から議論を始めます。
他者を害しない限り何をしても罰せられないというのはこれまでの主張の繰り返しですが、それでも人々から嫌われて事実上の不利益を被ることは当然であると新たに論じられます。